Tuesday 3 January 2017

Sabar ketika sakit...

Sabar ketika sakit...

1. Sakit dan penyakit itu sudah merupakan ketentuan Allah SWT.
Setiap orang yang beriman wajib menyakini bahawa sakit dan penyakit itu datangnya dari Allah SWT yang sudah ditentukan, tanpa izinNya tidak akan terjadi. Allah SWT berfirman dalam Surah At-Taubah, ayat 51:

قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal”.

2. Allah lebih menyayangi kita berbanding diri sendiri.
Bagi orang yang beriman, musibah yang menimpa berupa sakit/penyakit merupakan tanda kasih dan sayang Allah kepada kita kerana dengan sakit atau penyakit tersebut akan lebih mendekatkan kita kepada Allah SWT.

3. Allah SWT lebih mengetahui yang terbaik kepada hambaNya.
Setiap sesuatu yang berlaku dalam kehidupan manusia sehari-hari pasti ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Begitupun dengan diberinya kita sakit/penyakit, jika kita menghayati secara betul-betul, sebenarnya ada hikmah di sebalik sakit/penyakit tersebut. Sama ada kita mengetahui atau tidak hikmah tersebut.

4. Allah SWT memberi sakit dan penyakit tersebut untuk menguji kesabaran kita.
Sakit/penyakit yang ditimpakan Allah kepada manusia, sebenarnya untuk menguji kesabaran manusia. Kerana dengan sakit/penyakit akan mengajar erti kesabaran serta menjadikan manusia lebih bersabar dalam menjalani kehidupan. Kerana sabar merupakan tanggungjawab ubudiyah seseorang ketika berada dalam kesenangan dan kesempitan.

5. Allah SWT menghendaki kebaikan pada diri kita dengan sakit dan penyakit.
Jika kita ditimpa sakit atau penyakit jangan hanya memandang sisi negatifnya, akan tetapi pandanglah sisi positifnya. Di antaranya ialah mungkin sakit atau penyakit tersebut bertujuan untuk mengangkat darjat dan kedudukan kita di sisi Allah SWT. Atau mungkin sakit tersebut bertujuan untuk menghapuskan dosa masa lalu kita.

6. Sakit dan penyakit merupakan tanda cinta Allah SWT kepada kita.
Ingatlah bahawa sakit atau penyakit yang ditimpakan Allah kepada makhluknya menunjukkan tanda cinta Allah kepada hambaNya. Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya besarnya pahala tersebut disertai dengan besarnya cubaan dan sesungguhnya jika Allah mencintai sesuatu kaum, maka Allah akan mencuba mereka. Barang siapa yang redha, maka Allah SWT pun redha, barang siapa yang murka, maka baginya kemurkaan Allah swt (HR Tirmidzi dan Ibnu Majah).



No comments:

Post a Comment